پادکست کلید لمسی

عناوین :

تامین روشنایی در شب و محیط‌ های تاریک، از نیازهای ضروری بشر است‌. نیاز به روشنایی باعث شد تا بشر کم کم از یک منبع روشنایی برای محل زندگی خود استفاده کند‌. رفته رفته تامین روشنایی برای محل زندگی تکامل یافت و استفاده از لامپ، سیستم برق کشی و کلید برق در خانه‌ها به وجود آمد‌.

اما علم هر روز در حال پیشرفت و مدرن شدن است. امروزه کلید لمسی کم کم جایگزین کلید‌های برق سنتی‌ می‌شود‌. کلید‌های لمسی نسل جدید زیبایی و کارایی فوق العاد‌ه ای دارند. این نوع کلید با لمس انگشت دست کار‌ می‌کند و جالب است بدانید که عمر بیش‌تری نسبت به کلید‌های برق سنتی که با فشار دست روشن و خاموش می‌شدند دارد‌. زیرا جریان ثابت از آن‌ها عبور‌ می‌کند بنابراین دارای قدرت تفکیک بالا است و هم چنین در تکنولوژی ساخت آن از قطعات مکانیکی استفاده نشده است‌.

کلید و پریز لمسی به راحتی می تواند جایگزین کلید و پریزهای قدیمی شود و با توجه به تنوع زیادی که کلیدهای لمسی دارند می توانند به راحتی با دکوراسیون شما هماهنگ شوند. کلیدهای لمسی علاوه بر ظاهری زیبا و مدرن ، کیفیت زندگی شما را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. به همین دلیل استفاده از کلید لمسی یا تاچ یکی از اولین قدم ها برای تبدیل خانه و اداره شما به خانه و اداره هوشمند می باشد.

 

انواع کلید لمسی

 

 

کلید لمسی - تابان پارس

مقایسه دو مدل کلید لمسی

 

پیزو الکتریک: عملکرد این نوع از کلید لمسی بر اساس رفتار سرامیک‌های پیزو الکتریک و حساس به آن‌ها است. در واقع سنسور آن‌ها به صورت خود تحریک بوده و در صورت تماس و لمس آن‌ها کلید عمل‌ می‌کند و تغییر وضعیت‌ می‌دهد‌. کلید‌های لمسی پیزو الکترولیک معمولا پشت یک سطح صاف ساخته‌ می‌شود‌. این کلید برق به واسطه پشتیبانی از واسطه‌ها به صورت مجازی، به عنوان محرک نیز عمل‌ می‌کنند که این قابلیت برای کلید‌های برق خازنی و مقاومتی وجود ندارد‌.

خازنی: از مزیت‌های این کلید لمسی کارکردن تنها با یک الکترود است‌. در این کلید ورودی به وسیله شارژر الکتریکی دریافت می‌شود‌. زمانی که کلید به وسیله انگشت انسان لمس‌ می‌شود ظرفیت خازن افزایش‌ می‌یابد زیرا با لمس انگشت، خازن کلید شارژ و دشاژ‌ر می‌شود تا تغییرات ظرفیت خازن شناسایی شود‌.علاوه بر این، این نوع کلید‌ می‌تواند بر روی چوب، شیشه، پلاستیک و‌‌ . ‌. ‌. نصب شود‌ و یا کلید‌ می‌تواند به عنوان سنسور‌های مجاورتی کوتاه برد استفاده مورد قرار گیرد.

مقاومتی: در این کلید‌ها ورودی به وسیله شارژر الکتریکی دریافت نمی‌شود بلکه این ورودی به وسیله دو الکترود جای گذاری شده در آن کار‌ می‌کند که این دو الکترود به یکدیگر متصل هستند؛ این دو میزان مقاومت بین دو قطعه فلز را کاهش‌ می‌دهند و باعث شروع به کار کردن کلید لمسی مقاومتی‌ می‌شوند‌. این نوع کلید بیش‌تر برای کار‌های تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد و نسبت به کلید‌های خازنی رواج کم‌تری دارد‌. بنابراین هر کدام از انواع کلید لمسی مربوط به کاربری خاصی است و بهتر است قبل از استفاده از هر نوع، اطلاعات کافی درباره کارایی آن‌ها کسب کنید‌.

نکات مهم درباره کلید‌های لمسی

 

برخی از کلید‌های لمسی غیر هوشمند بوده و فقط با لمس انگشتان قابلیت روشن و خاموش کردن برق را دارند. ولی کلید‌های هوشمند علاوه بر آن، قابلیت کنترل از راه دور به وسیله ریموت و یا به وسیله اپلیکشن نصب شده بر روی موبایل یا کامپیوتر را دارند‌. جالب است بدانید که کنترل آن‌ها به وسیله اپلیکیشن در هر نقطه دنیا امکان‌پذیر است‌. کلید‌های لمسی به گونه ای طراحی و ساخته شده‌اند که در برابر روشن شدن ناگهانی همه برق‌ها مقاومت داشته باشند و مشکلی برای آن بوجود نیاید‌. در هنگام محاسبات الکتریکی باید استاندارد‌های لازمه به خوبی رعایت شود تا اطمینان و امنیت کافی وجود داشته باشد‌.

 

ساخت کلید لمسی

 

با بستن مدار دو ترانزیستور پشت سر هم و بستن مدار معروف به دارلینگتون‌ می‌توان به سادگی کلید لمسی ساخت‌. کلیدهای لمسی‌ می‌توانند به صورت دوقطبی یا تک قطبی طراحی و ساخته شوند‌.

کلید لمسی دو قطبی : این مدار با دنبال هم بستن دو ترانزیستور درست‌ می‌شود‌. به این نوع مداربندی ترانزیستورها مدار دارلینگتون گفته می‌شود. در ساخت مدار کلید لمسی تک قطبی نیز از پشت هم بستن دو ترانزیستور، همان مدار دارلینگتون، استفاده‌ می‌شود‌. دراینجا هم باید برای ترانزیستورهای مدار از انواع دارای ضریب بالای تقویت جریان، مانند آنچه در مدار پیشین معرفی شد، استفاده گردد‌.

 

کلید لمسی هوشمند

اولین ویژگی که در مورد کلیدهای لمسی هوشمند با آن مواجه می‌شوید ظاهر آن‌ها است. این نوع کلیدها ظاهری شبیه به همان کلید های قدیمی دارند اما بسیار شیک تر و زیباتر هستند. این نوع کلیدها قابلیت تاچ دارند و با لمس انگشت کار می‌کنند. عملکرد این نوع کلیدها دارای ویژگی های بسیار پیشرفته‌ای است که باعث بالاتر رفتن میزان سهولت در خانه‌ها می‌شوند. روش نصب آن ها نیز بسیار ساده و مانند کلیدهای قدیمی است و شما می‌توانید آن ها را به جای کلید های قدیمی نصب کنید، به این معنا که نیاز به ابزار و قطعات اضافی و خاصی ندارند. چنانچه سیستم روشنایی داخل خانه برایتان اهمیت دارد بهتر آن است که از کلید های لمسی هوشمند استفاده کنید.در اینجا سعی می‌کنیم تا به ویژگی‌ها و مزایای کلیدهای هوشمند نگاهی اجمالی بیندازیم:

 

نقش کلید لمسی در خانه هوشمند

 

امروزه با افزایش روزافزون خانه‌هایی که به صورت هوشمند اداره می‌شوند، نقش کلید های لمسی هوشمند بسیار زیاد شده است. امکاناتی که کلید لمسی برای صاحبان آن­ها  ایجاد می­کنند بسیار زیاد است و نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در خانه‌های هوشمند پیداکرده‌اند. اما پرسش اینجاست که آیا وجود این کلید های لمسی برای اجرای خانه‌های لمسی، آن چنان که تصور می‌شود ضروری است یا خیر؟ پاسخ این سؤال هم مثبت است هم منفی. سیستم های خانه‌های هوشمند به 2 شکل پیوسته و گسترده انجام می­شود،در نوع پیوسته این خانه‌ها همه رله‌های کنترلی در یک تابلو مرکزی جمع شده­اند، ارسال فرمان به رله‌های کنترلی به وسیله تاچ پنل مرکزی ( یا نرم افراز هوشمند) صورت می­گیرد و در نتیجه این رله تمامی خروجی‌ها و چراغ های خانه را کنترل کرده و خاموش و روشن می­کنند. باید گفت که در سیستم های پیوسته هیچ احتیاجی به کلید لمسی وجود ندارد اما در سیستم گسترده تنها کلیدهای ساده با کلیدهای لمسی جایگزین شده­اند و سیستم‌عامل آن­ها به همان شیوه گذشته است. درحالی‌که این قابلیت را دارند که از ماژول مرکزی فرمان بگیرند. در این نوع سیستم های خانه‌های هوشمند هر نوع تجهیزاتی که می‌خواهید به وسیله خانه هوشمند کنترل شود،بایستی به کلید لمسی اتصال داشته باشد. پس نتیجه می­گیریم که کلید های لمسی رکن اساسی در سیستم های خانه‌های هوشمند را بازی می­کنند. دانستن اینکه چرا کلیدهای هوشمند همزمان با خانه‌های هوشمند رونق پیدا کرده‌اند بحثی بسیار گسترده است که در ادامه سعی می­کنیم به برخی از جوانب مهم آن بپردازیم.

 

مدار کلید لمسی

 

در ساخت صفحه مدار کلید لمسی‌، به یک قطعه از جنس ورق فلزی به اندازه ۱ سانتی متر مربع نیاز است‌. می‌توان این قطعه فلز را می‌توان به سادگی و با استفاده از ابزار برش فلز یا با استفاده از روکش‌های فلزی نظیر کاغذ آلومینیوم خم کرده و  صفحه  ساخت. برای تنظیم کردن مدار، آن را به تغذیه متصل کرده و مقاومت را تغییر‌ می‌دهیم‌. اگر رله در وضعیت ابتدایی در حالت فعال باشد، همان کار دوباره انجام‌ می‌شود تا رله غیر فعال شود‌.

کلید و پریز لمسی-6

کلید و پریز لمسی-7

کلید و پریز لمسی-8

مشخصات فنی کلید لمسی:

 

-جریان خروجی هر پل 4 آمپر می باشد.

-توان مصرفی کلیدها یک وات می باشد.

-محدوده دمای کاری هرکلید هوشمند بین 10- تا 50+ سانتیگراد می باشد.

-محدوده ولتاژ دمای کاری هر کلید هوشمند 100 تا 240 ولت متناوب می باشد.

-ابعاد پنل کلیدهای هوشمند8.5 /8.5 سانتی متر می باشد.

-حداکثر رطوبت مجاز برای کلیدهای لمسی در محل نصب حداکثر 70 درصد می باشد.

ویژگی استفاده از کلیدهای لمسی

 

-جایگزینی با کلیدهای فعلی و سنتی شما با کلیدهای لمسی بدون هیچ گونه تخریب و تغییر

-دارای تنوع رنگهای مختلف شامل سفید، مشکی، بژ و رنگهای سفارشی بریا موارد تیراژ بالا

-قابلیت نصب آسان در قوطی کلیدهای موجود در بازار و سازگار با سیم کشی سنتی

-قابلیت کنترل توسط ریموت و تبلت ، موبایل و اینترنت، پیامک و ……

-قابلیت کنترل همزمان هرکلید لمسی با چهار ریموت در آن واحد

-سازگاری با ولتاژ ورودی بین 80 تا 240 ولت برای مناطق مختلف به صورت (مستقیم ، متناوب)

-کاهش هزینه ها و افزایش زیبایی ظاهری در صورت جایگزین کردن کلیدهای لمسی سه پل و چهارپل با کلیدهای تک پل و دوپل

 

کلید و پریز لمسی-13

کلید و پریز لمسی-9

کلید و پریز لمسی-20

کلید و پریز لمسی-16

کلید و پریز لمسی-11

کلید و پریز لمسی-17

کلید و پریز لمسی-3

کلید و پریز لمسی-15

کلید و پریز لمسی-18

کلید و پریز لمسی-2

کلید و پریز لمسی-21

کلید و پریز لمسی-22

نقش کلیدهای تاچ هوشمند و ترموستات لمسی هوشمند در کاهش مصرف انرژی

از مهم‌ترین عواملی که در کشورهای توسعه‌یافته باعث کاهش چشمگیر مصرف انرژی شده است، هوشمند سازی خانه‌ها و ساختمان‌هاست. در خانه‌های هوشمند طبق آنچه که سیستم مرکزی هوشمند به شما ارائه می‌دهد همه عناصر و ملزومات خانه به شبکه اصلی متصل شده و برآوردهای حاکی از این است که این سیستم های یکپارچه و هوشمند چیزی حدود 30 درصد از هدر رفت انرژی نسبت به خانه‌های معمولی جلوگیری می¬کنند. این صرفه‌جویی هوشمند شامل عناصری چون آب، گاز و برق می-شود که در خانه‌های هوشمند، همچنان که از نام آن پیداست به صورت هوشمند مدیریت شده و از هدر رفتن آن ها جلوگیری می کنند.برای مثال در خانه‌های هوشمند اتاقی که مثلاً نیازی به آن نباشد به صورت خودکار روشنایی‌اش خاموش می شود و در صورت ورود به آن مجدداً چراغ آن روشن خواهد شد.این تنها یک مثال ساده بود اما، همین مورد بسیار ناچیز در درازمدت تأثیر چشمگیری در کاهش مصرف انرژی بازی می کند.در حالت های پیشرفته‌تر در خانه‌های هوشمند شما می‌توانید سیستم مرکزی را طوری برنامه‌ریزی کنید که در ساعات اوج مصرف برق اجازه استفاده از وسایل پر مصرف را به شما ندهد و کلیدها را غیرفعال کند. مثلاً استفاده از اتو یا دستگاه‌های دیگری که حدود 800 وات انرژی مصرف کنند. یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای کلید های تاچ هوشمند در کاهش مصرف انرژی تنظیم دقیق سیستم روشنایی خانه است. در خانه‌های بسیاری از ما که به سیستم کلید و پریز قدیمی مجهز هستند، در بسیاری از ساعات شبانه‌روز میزان نور بیشتر از حد نیاز است و از آنجایی که کلیدهای قدیمی تنها دو عمل خاموش و روشن کردن را انجام می دهند نمی توان از طریق آن‌ها میزان نور مورد نیازمان را تنظیم کنیم و همین امر موجب هدر رفت انرژی به میزان زیادی می‌شود. درحالی‌که در سیستم های کلید تاچ هوشمند این امکان فراهم است که اندازه نور مورد نیاز خود را به وسیله آن ها تنظیم کنیم.

کلید و پریز لمسی-5

کلید و پریز لمسی-1

کلید و پریز لمسی-4

کلید و پریز لمسی-24

کلید و پریز لمسی-14

کلید و پریز لمسی-23

کلید و پریز لمسی-19

کلید و پریز لمسی-12

فواید کلید و پریز لمسی

 

1- کلید و پریز لمسی علاوه بر شیوه ی لمس مستقیم پل ها می توانند توسط ریموت کنترل و یا در خانه هوشمند، از روی مانیتور لمسی قابل دسترسی باشند.

2- هیچ گونه تداخلی در کارکرد مناسب و هماهنگ انواع کلید لمسی های موجود در بازار با طیف گوناگون لامپ های رشته ای، مهتابی، فلورسنتی ، هالوژنی و ال ای دی وجود ندارد.

3- نوع دیگری از کلید و پریز لمسی ، کلید های ترموستاتیکی می باشند که قابلیت انتقال دمای محیط به پردازنده مرکزی سیستم جهت برنامه ریزی و نمایش دمای محیط را دارند. علاوه بر این، کلیدهای لمسی ترموستاتیک، قابلیت هماهنگ شدن با انواع تجهیزات سرمایشی و گرمایشی منزل را داشته و می توانند با کنترلی هوشمند تاثیر بسزایی بر کاهش مصرف انرژی داشته باشند.

4- در ساخت برخی از کلیدهای لمسی از نور LED تحت عنوان(night light) بهره گیری شده و موقعیت این LED ها در صفحه نمایش کلید در نظر گرفته شده است. هدف از قرار دادن این آپشن علاوه بر بحث زیبایی شناسی، داشتن دید مناسب در تاریکی می باشد.

 

لیست قیمت کلید لمسی

 

 

کلید لمسی ایرانی

 

مدت زیادی نیست که کلید های لمسی و استفاده از آن‌ها در سیستم های خانه هوشمند مرسوم شده و در بازار جای خود را پیداکرده‌اند. بازار این نوع کلید و پریزها روزبه‌روز در حال گسترده شدن است. با افزایش تقاضا برای این نوع کلیدها و پریزها برخی کارخانجات داخلی نیز دست به تولید این نوع از کلید های لمسی زدند. تولیدات آن¬ها شامل طیف گسترده‌ای از انواع کلید و پریز می¬شود که بسیار ساده و ارزان‌ قیمت نیز هستند. این نوع تولیدات داخلی جای خود را در بازار پیداکرده و مشتریان خود را نیز یافته¬اند. در مورد تولید این نوع کلید و پریزها واحد های مختلفی مشغول به فعالیت هستند که عبارت‌اند از: واحد باکالیت، واحد فلزی، آزمایشگاه‌های کنترل کیفی، سالن مونتاژ، خط رنگ و پودر، سالن آبکاری، قالب‌سازی و واحد تزریق پلاستیک. همان طور که می¬بینید در یک کارخانه تولید کلید و پریز هوشمند واحدهای زیادی مشغول به فعالیت هستند که در نهایت فعالیت های متعدد آن¬ها منجر به تولید یک قطعه الکترونیکی هوشمند به نام کلید و پریز هوشمند می‌شود. انواع متعدد کلید و پریز هوشمند در داخل کشور با اخذ مجوز از وزارت صنعت و معدن و دریافت استانداردهای لازم شروع به فعالیت کرده و جای خود را در بازار و در کنار محصولات وارداتی بازکرده و به رقیبی جدی برای محصولات وارداتی تبدیل شده¬اند. تولیدات برخی از این واحدهای تولیدی چنان باکیفیت و دارای استانداردهای بالا است که به عنوان رقیبی جدی برای انواع محصولات خارجی شناخته می¬شوند. امروزه در کشور نمایندگی های متعددی در حال عرضه محصولات خود به داخل ( و حتی خارج از کشور) هستند که هم از نظر کیفی و هم از نظر قیمت برای بسیاری از مصرف‌کنندگان مناسب هستند.

 

نتیجه گیری

 

کلید لمسی یکی از تکنولوژی‌های کارآمد است که به سهولت و مدرن بودن زندگی کمک کرده است‌. این کلید‌ها با لمس انگشت دست یا حتی با کنترل ریموت و اپلیکیشن کامپیوتر یا تلفن همراه کنترل‌ می‌شوند و جایگزین خوبی برای کلید‌های برق سنتی هستند که با فشار دست خاموش و روشن‌ می‌شوند‌. با استفاده از این کلید‌ها‌ می‌توان به صرفه جویی در مصرف برق و کاهش خطر برق گرفتگی کمک شایانی کرد‌.

شرکت تابان  پارس یکی از تامین کننده های کلید و پریز لمسی  می باشد. کلیدهای لمسی  یکی از روش های اقتصادی برای مدرن سازی خانه یا دفاتر اداری باشد. برای مطالعه بیشتر در مورد قیمت لوله پی وی سی برق در تهران روی لینک  آبی رنگ کلیک کنید.

سوالات متداول

1کلید لمسی چیست ؟
کلید‌های لمسی نسل جدید با زیبایی و کارایی فوق العاد‌ای که دارند رواج این نوع کلید با لمس انگشت دست کار‌ می‌کند و جالب است بدانید که عمر بیش‌تری نسبت به کلید‌های برق سنتی که با فشار دست روشن و خاموش می‌شدند دارد‌. زیرا جریان ثابت از آن‌ها عبور‌ می‌کند بنابراین دارای قدرت تفکیک بالا است و هم چنین در تکنولوژی ساخت آن از قطعات مکانیکی استفاده نشده است‌.
2کلید های لمسی چند نوع هستند ؟
کلید های لمسی سه نوع هستند :

  • کلید های لمسی پیزوالکتریک
  • کلید های لمسی مقاومتی
  • کلید های لمسی خازنی

3آیا همه ی کلید های لمسی هوشمند هستند ؟
برخی از کلید‌های لمسی غیر هوشمند بوده و فقط با لمس انگشتان قابلیت روشن و خاموش کردن برق را دارند. ولی کلید‌های هوشمند علاوه بر آن قابلیت کنترل از راه دور به وسیله ریموت و یا به وسیله اپلیکشن نصب شده بر روی موبایل یا کامپیوتر را دارند‌. جالب است بدانید که کنترل آن‌ها به وسیله اپلیکشین در هر نقطه دنیا امکان‌پذیر است‌.

 

آیا کلید لمسی قابلیت ضدآب بودن دارد؟

بله، بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی با کلید لمسی دارای قابلیت ضدآب هستند. اما در هر صورت، بررسی دقیق مشخصات فنی دستگاه قبل از خرید توصیه می‌شود.

آیا کلید لمسی قابل تعمیر است؟

بسته به نوع و مدل دستگاه، تعمیر کلید لمسی ممکن است مقدور یا مشکلاتی داشته باشد. در صورت بروز خرابی، بهتر است به مرکز خدمات تعمیر مراجعه کنید.

کلید لمسی چیست ؟
کلید‌های لمسی نسل جدید با زیبایی و کارایی فوق العاد‌ای که دارند رواج این نوع کلید با لمس انگشت دست کار‌ می‌کند و جالب است بدانید که عمر بیش‌تری نسبت به کلید‌های برق سنتی که با فشار دست روشن و خاموش می‌شدند دارد‌. زیرا جریان ثابت از آن‌ها عبور‌ می‌کند بنابراین دارای قدرت تفکیک بالا است و هم چنین در تکنولوژی ساخت آن از قطعات مکانیکی استفاده نشده است‌.
کلید های لمسی چند نوع هستند ؟

کلید های لمسی سه نوع هستند :

 

  • کلید های لمسی پیزوالکتریک
  • کلید های لمسی مقاومتی
  • کلید های لمسی خازنی
آیا همه ی کلید های لمسی هوشمند هستند ؟
برخی از کلید‌های لمسی غیر هوشمند بوده و فقط با لمس انگشتان قابلیت روشن و خاموش کردن برق را دارند. ولی کلید‌های هوشمند علاوه بر آن قابلیت کنترل از راه دور به وسیله ریموت و یا به وسیله اپلیکشن نصب شده بر روی موبایل یا کامپیوتر را دارند‌. جالب است بدانید که کنترل آن‌ها به وسیله اپلیکشین در هر نقطه دنیا امکان‌پذیر است‌.

 

Tags
2 Comments
  1. Fatima Solhi گفت:

    از مطالب عالیتون متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button
× پشتیبانی