روش حمل و نصب لوله کاروگیت

لوله کاروگیت

مهم‌ترین مزیت لوله‌های پلاستیکی نسبت به لوله‌های بتنی و سفالی وزن کمتر آنها در هر واحد طول است. این مسئله تا حد زیادی هزینه‌های حمل را کاهش می‌دهد. به علاوه، به دلیل وزن کمتر، تعداد نیروی کار مورد نیاز برای نصب کمتر است که این خود به صرفه‌جویی مالی منجر می‌شود. با این وجود، حمل و نصب لوله کاروگیت باید با ملاحظاتی انجام شود که در این نوشتار به آنها خواهیم پرداخت.مثلا یک ترانزیت می تواند 100 تا 150 متر لوله کاروگیت سایز 500 را حمل کند که نسبت به لوله بتنی و آهنی همین سایز با دو برابر هزینه قابل حمل است.

حمل کاروگیت

به گونه‌ای که هیچ جسم سخت یا سنگ‌ریزه‌ای در محفظه حمل وجود نداشته باشد. به علاوه، از قرار دادن لوله‌های کاروگیت در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید و در صورت امکان در طول فرآیند حمل و نصب لوله را بپوشانید. برای انبار طولانی‌مدت هم بهتر است از انبار سرپوشیده استفاده شود. اما نباید پوشش را به دور لوله بپیچید یا آن را به مدت طولانی در فضای گرم نگه دارید. هنگام انبار لوله باید توجه داشته باشید که مواد اولیه آن قابل اشتعال است و مقررات ایمنی مربوطه باید رعایت شوند.

وزن کم نگهداری و حمل لوله‌ کاروگیت را بسیار آسان کرده است. در نتیجه، امکان خرابی و نشت لوله در فرآیند حمل و انبارداری وجود ندارد. مثلا در حمل و نصب و نگهداری لوله های بتنی احتمال آسیب دیدن لوله بسیار بالاست از جمله ملاحظاتی که باید در حمل و نصب لوله کاروگیت در نظر گرفت تمیز نگهداشتن محل انبار است. به خصوص، محوطه انبار باید از وجود سنگ‌های نوک تیز و سنگ‌ریزه‌ها پاک شود. این مسئله باید در وسایل حمل و نقل (کامیون‌ها، تریلی‌ها و …) نیز رعایت شود،

نصب لوله کاروگیت

بنابراین، در نصب این نوع لوله باید بسیار دقت به خرج داد. محاسبه درست ابعاد حفاری کانال، اتصالات لوله‌ها، انتخاب نوع و نحوه فشرده‌سازی خاک و محاسبه درست فشار خارجی لوله نصب شده از جمله مواردی هستند که باید در هنگام نصب لوله های کاروگیت در نظر گرفته شوند. نوع کاربرد لوله و محل قرار گرفتن آن (در فضاهای شهری، زیر خیابان‌ها یا فرودگاه‌ها و …) نیز در ملاحظات زمان نصب اهمیت دارند. حمل و نصب لوله کاروگیت برای هر یک از کاربردها و نیز بر اساس جنس موارد مورد استفاده در لوله دارای استانداردهای مشخصی است که باید رعایت شوند. برخی از این استانداردها عبارتند از:

• ASTM D 2321- نصب زیرزمینی لوله ترموپلاستیکی جهت فاضلاب‌ها

• CAN/CSA B182.11- نصب لوله و اتصالات زهکشی ترموپلاستیک و فاضلابی

• AASHTO Section 30- نصب لوله ترموپلاستیکی

شکل خاص این لوله باعث انعطاف‌پذیری آن،‌ و در نتیجه امکان نصب ماشینی لوله شده است. این مسئله خود به کاهش هزینه‌های نصب منجر می‌شود. خصوصیات ویژه این نوع لوله امکان حمل و نصب لوله کاروگیت را در طول‌های بلند و ممتد و با مشکلات ترازسازی کمتر فراهم کرده است. به علاوه، با پیدایش لوله‌های کاروگیت، تکنیک‌های نصب بدون زهکشی توسعه یافته‌اند.
نحوه نصب لوله کاروگیت در عمر مفید آن موثر است. به علاوه، از آنجا که هر سازه مدفون در خاک به نوعی بخشی از ساختار خاک محسوب می‌شود و باید نیروهای وارده را از طریق برهمکنش تحمل کند، اگر نصب لوله بدون دقت لازم انجام شود عملکرد بستر خاک تضعیف خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button
× پشتیبانی